DAG EEN



Voordat ik vanochtend de gordijnen opende, dacht ik dat ik qua weer nog in Nederland was. Regen en wind zorgde voor wapperende gordijnen. Niet dat in Nederland de gordijnen wapperen met slecht weer, maar in mijn kamer was het stik donker en met mijn ramen wijd open (ja inderdaad wijd open ramen en dat op 8 november) had ik vannacht veel regen en wind gehoord. Toen ik de gordijnen opende was het echter anders. De zon lachte mij tegemoet door een wolkendek dat langzaam dichterbij kwam. Zo zou het de gehele dag blijven. Buitje hier, buitje daar, zonnetje, buitje hier, buitje daar, zonnetje. Maar, wij plukten met een vervroegde middagpauze als uitzondering, ijverig door. Een goede inpluk dag zeg maar.

Er hangen beduiden minder olijven dan vorige jaren, maar de maat belooft toch nog wel wat goeds. Geen grote waterbommen, maar kleine olie olijfjes.


Het middag maal genoten we buiten op het terras ( voor de Nederlandse en Belgische lezertjes van dit blog is de term "heerlijk zomers" de juiste uitdrukking) Waar Jan Pieter ons een gigantische schaal Pasta con salmone voorschotelde.

De namiddag pluk was voor mij persoonlijk een uitdaging. Het balanceren boven in de boom en op een ladder was ik een beetje verleerd. Redelijk verkrampt wilde ik perse die ene laatste olijf er ook nog vanaf hebben. De zaag bracht de oplossing. Met een gigantische tak vol olijven zakte ik onbedachtzaam op het net onder de boom. Helaas, de middag regen had een mooie plas achtergelaten waar ik midden in belandde. Ach ja, terug naar de natuur is immers het thema van deze week. 

Het avond eten beloofde weer veel: kip, sinaasappels en polenta op de keukentafel. Tanja en ik hielpen Jan Pieter in de keuken. Ik maakte een Siciliaanse salade met sinaasappels, ui, eigen ingelegde olijfjes, verse olijfolie en ansjovis. Tanja waagde zich aan de pollo alla cacciatore: kip met tomatenpassata, citroen, knoflook, rozemarijn en zwarte olijven. Jan Pieter maakte de Polenta met zwarte olijven en Parmezaanse kaas. Het toetje was voor mij een smaak hoogtepunt. Peertjes met warme gorgonzola gemengd met aardbei en kersen compote.





Bij de avond ronde buiten met de honden, buigt zich een gigantische sterrenhemel over ons heen. Een mini kleine beer staat hoog aan de hemel, het enigste sterrenbeeld dat ik eigenlijk ken. Schandalig, morgen kijken of ik er meer herken.
Vandaag plukten we de eerste drie manden olijven. Morgen is er zware regen voorspeld, voorlopig zitten we nog niet over de 100 Kg...... dus vullen we onze manden met andere zaken......




Hier komt het recept van
POLLO ALLA CACCIATORE

Hier komt het recept van
PERE CON GORGONZOLA CALDA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie. We kijken er zo snel mogelijk naar.