DAG TWEE: Olijvenplukkers en nog veel meer

PLUK RESULTAAT EINDE DAG:

..... kratjes van plm. 24 kilo ieder.


Aan het ontbijt hoor ik dat het bij het olijven plukken maar om een ding gaat: hoe krijg je zo snel mogelijk zo veel mogelijk olijven op het net dat onder de boom ligt. 
We verzamelen netten, ladders en kratjes en lopen met de blaffende honden voorop richting de eerste boomgaard. Het net wordt onder de boom gelegd en ik stap de ladder op. Grote glimmende zwarte olijven hangen aan trossen in de boom. Al snel hang ik met een hand aan de bovenste tak en rits ik met de andere hand de olijven van de takken.
"Dat wordt een eitje" denk ik.
Door de kruin heen zie ik heuvels, blauwe lucht, cipressen en nog meer heuvels. Geblaf, wilde jagerskreten en geschiet brengen mij weer in de realiteit. Het jachtseizoen is net geopend en op zaterdag, zondag en woensdag mag er door de locale bevolking gejaagd worden op wilde zwijnen. 

Joep, Hanny, Jan Pieter, Eveline, Caro

De boom is leeggeplukt en voldaan plof ik naast de eerste olijfberg op het net. "Alle takjes er uit en zo min mogelijk blaadjes" zegt Eveline. "Die doen het niet zo lekker in de olijfpers"."Oeps" denk ik, "minder blaadjes meeritsen dus". Het is nog een hele kunst de ware aard van het plukken onder de knie te krijgen. Uit balorigheid roepen we Boris, de grootste van de honden. Op ons verzoek trekt hij heel voorzichtig olijf voor olijf van het takje af en legt ze een voor een netjes op het net. 




In de warme zon (en dat in november) genieten we van een heerlijke lunch die Jan Pieter ons voorschotelt. Uiteraard even pauzeren en daarna weer flink aan de pluk.


In de avond pakken donkere wolken zich samen boven de Podere. De wind wakkert aan tot een gierend monster. Morgen wordt het minder goed weer zegt de Meteo. Met regen kunnen we niet plukken. We wachten dus maar af. 




Net voor het avondeten komen Judith en Roel binnenrollen. Gezellig schuiven we allen aan de dis.






recept 
PASTA PESTO
 INGREDIËNTEN

BEREIDING

recept 
FILETTO DI POLLO
con semi di papavero
Sedano con salsa di gorgonzola e
parmigiano
 INGREDIËNTEN
BEREIDING



PLUK RESULTAAT: ( in verband met de raad het plukgewicht competitie houden we dit nog geheim) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie. We kijken er zo snel mogelijk naar.