DAG ACHT: TRUFFELS!


De olijfpluk is voorbij. De oogst dit jaar was stukken minder dan voorgaand jaren. We struinden het dal af, plukten de gaarde bij het huis leeg, hingen in de bomen bij boer Goddi. Je kunt wel zeggen dat iedere schaarse donder nu lekker comfortabel in een mandje op de Podere ligt te wachten tot dat hij tot olie wordt geperst. 



We hebben tijd om nog twee dagen te genieten van het mooie Toscane. Helemaal geweldig dat het nu weekend is en we naar de 43e Truffel Markt in San Miniato kunnen, het heuvelstadje dat beroemd is om de witte truffel. We parkeerden de auto onder aan de berg en worden keurig netjes na het kopen van een kaartje met een minibusje al slingerend vervoerd, omhoog naar de poort van het stadje. Onderweg realiseer ik mij dat we hier vroeger op vakantie zijn geweest. Het stadje ligt schitterend op een heuvel en geeft af en toe het idee dat het er topzwaar af gaat vallen. Ik ben benieuwd of ik nog iets herken, het was wel heel lang geleden..... Zodra de deuren van het mini busje open gaan komt de truffelgeur me tegemoet. We lopen het stadje in en vinden een gezellig uitziend restaurantje Osteria enoteca "L'upupa"
(Via A. Conti 15 56028 telefoon:0571 400429-345 2955913 Donderdags gesloten)
Alles is gereserveerd, maar men vindt nog een klein plekje voor ons en nieuwsgierig bestudeer ik de kaart. Tja, truffel is prijzig, maar een bordje pasta voor E 36,00 vind ik een beetje te veel van het goede. Ik neem liever zelf wat truffel mee naar huis van de markt. Ik besluit daarom een paar kleine gerechten te kiezen en omdat er ook wildzwijn op de kaart staat (mijn favoriete wild gerecht) kies ik dat. 

1.Witte verse truffel. 2. Crostini. 3. Kwarteleitjes met witte truffel. 4.Spinazie timbaaltje met truffel. 5. Pannenkoekjes met truffel 6. wildzwijn Senese.
Ik neem Timballo spinaci con Besciamella e tartufo bianco en Cinghiale Senese. Eveline en Hanny nemen de Crostini met eekhoorntjesbrood, kippenleverpate en tomaat. Daarna Crespelle ripiene di ricotta e spinaci conditi con pecorino e tartufo bianco en Uova di quaglia con purea di patate e tartufo bianco. Een mond vol en dat was het ook.
Uiteraard moeten we ook nog de chocoladetaart met truffel proberen. Een goddelijke combinatie blijkt, want voordat ik een foto kan nemen, is het op.


Chocoladetaart met truffel
We struinen het dorpje verder af, langs alle stalletjes met heerlijkheden. Ik vind de kerk op het plein. Grappig te weten dat ik daar ooit eerder stond, op een warme zomerdag als kleine dreumes. Ik ga de kerk in en steek een kaarsje aan bij twee mooie fresco's. Engelen en vissen zie ik en nog een aantal rare zee wezens. Altijd eten, zelfs op de fresco's ;) Buiten bij de stalletjes draait het ook weer om eten; truffels. Ik besluit voor een stuk zeer oude kaas te gaan die wonderschoon uitgestald, brult om geproefd te worden. Helaas, hij is zo oud en zo "echt heus niet echt lekker" dat ik naar een stalletje snel met gigantische olijven en bergen pepertjes. De verkoper wil mij een kilo pepertjes aansmeren, maar ja, wat moet ik er mee.... 1000 gram. Ik wil iets lekkers proeven. Een oud vrouwtje laat mij haar azijn-olie mengsel proeven. Goddelijk! Alleen verkrijgbaar in grote, hele grote flessen met grote hele grote eurogetallen. Ach ja, commercie. Ik ga glimlachend verder, maar wel met een heerlijke zoetige ronde smaak.
We lopen in de duisternis naar beneden de berg af. Overal lichtjes en in de verte het oude stadje. Ik hoop er binnenkort weer naar toe te kunnen, maar dan niet 40 jaar wachten.
Eenmaal thuis aangekomen hoor ik "pling" "pling" "pling". Tja de nieuwe media doen hun werk. Of ik truffels mee wil nemen. Helaas, helaas, ik zit al weer op de Podere aan een gebakken eitje en mijn eigen truffels zitten veilig in een potje met wat rijst. Die blijven in mijn eigen bezit. Als je zin hebt om ze te proeven, kun je ze de komen keuren tijdens het "MEE ETEN MET CARO" op 22 november a.s.



Hier komt het recept van
TIMBALO DI SPINACI
con
besciamella e tartufo bianco

Hier komt het recept van
CINGHIALE SENESE
Cinghiale Senese

Hier komt het recept van
CRESPINI CON TARTUFO
Crespini con salsa di formaggio e tartufo bianco Uova di quaglia con purea di patate e tartufo bianco.

Hier komt het recept van
TORTA AL CIOCOLATO CON TARTUFO






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie. We kijken er zo snel mogelijk naar.