DAG ZES: De tijd vliegt om

PLUK RESULTAAT EINDE DAG:
..... kratjes van plm. 24 kilo ieder.


Deze morgen lijkt het wel zomer. We ontbijten buiten op het terras. De oogst gaat goed, tenminste dat zeggen mijn pluk collegae. De ene mand na de ander staat prop vol op het gras te glimmen in de zon. Ik blijf de neiging krijgen een hand vol in mijn mond te stoppen. Maar een geplukte olijf smaakt echt zo ongelooflijk smerig, daar moet eerst nog heel veel mee gebeuren. Als ik thuis ben in Amsterdam zal ik een potje inmaken om te roberen. Later dus meer hierover, nu terug naar de pluk.

Voor hen die niet weten hoe je met de hand olijven plukt:



En dat met je stadse handjes een hele week achter elkaar :) Uiteraard hebben de Italianen daar weer een mooi iets op bedacht: het boom harkje. Maar daar krijg ik na twee minuten al ruzie mee, dus maar verder met de handjes.
Goddi, de locale boer komt met ice tea en locaal gebak om even een praatje te maken en uiteraard te kijken hoe de Nederlanders het er pluk technisch van afbrengen. We treffen een aantal bomen aan met een gigantische lading zwart glimmende oijven. Met z'n allen staan we onder en hangen we in de boom. Vanochtend vertrokken Judith en Roel in alle vroegte naar huis, maar gelukkig kregen we versterking van Jan, die al vaker in de olijfbomen heeft gehangen en zonder dralen de hogere kunst van het olijfboomklimmen demonstreert.


In de namiddagals de zon achter de heuvel verdwijnt, merk je dat het eigenlijk najaar is. Het koelt snel af en de stralende kleuren van overdag, veranderen langzaam in een flets pallet. We verzamelen alle geplukte olijven die nog op de netten liggen in kratten en vertrekken samen met de honden naar huis.
Ik hoef niet te zeggen dat mijn hart redelijk overloopt met alles wat met food en eten te maken heeft, daar ben ik nu eenmaal mee behept. Het diner dat vandaag werd voorgeschoteld had o.a witlof lasagne op het menu. Ik raad je aan dit een keer te maken. Verder commentaar overbodig ;)










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie. We kijken er zo snel mogelijk naar.