DAG ZEVEN: Heerlijke lommerlijke schaduw.....


PLUK RESULTAAT EINDE DAG:

42 kratjes van plm. 24 kilo ieder.


Om 05:00 uur zie ik de zon achter de heuvel opkomen. Inderdaad, ik hoor het jullie al denken: 5:00 uur, dan slaap je toch? Mijn slaapkamer heeft een mooi groot raam aan het voeteneinde van het bed, met uitzicht op de Toscaanse heuvels. In de nacht, als ik in mijn bedje kruip, kijk ik regelrecht een inmens grootse sterrennacht in, zo groot en wijds, als ik hem nergens heb gezien. Zeg nou zelf, zou jij dan je gordijnen dicht doen? Dus als ik wakker wordt, gebeurt dat met het natuurlijke licht van de morgen. Vanaf mijn heerlijk comfortabele kussen kijk ik zo de heuvels in, waar de zon langzaam haar straaltjes omhoog prikt. Daar word je niet alleen blij van, maar echt, daarvan krijg je ook ontzettend veel zin je bed uit te springen en te roepen:

"Yo, yo, yo, olijfjes, here I come"

Aan de ontbijttafel maakt Eveline ons attent op het weerbeicht voor die dag. En eerlijk is eerlijk, wij lachen er een beetje leedvermakelijk om:


We snellen ons naar de weide van Goddi, waar Jan een laatste hoge boom voor zijn rekening neemt en wij ons verplaatsen naar de hoger, op een schuine helling gelegen boomgaard. De uitdaging van de week, schuin staande olijvenbomen plukken. Hanny en Eveline willen mij meenemen naar Volterra (er bestaat nog meer moois dan olijven) en Joep vindt dat wij eigenlijk pas mogen gaan als we het dagquotem  van .....kg halen (i.v.m Eveline's jaarlijkse prijsvraag van "hoeveel kilo olijven plukken we dit jaar" vermeld ik dit hier niet) 
Al snel hebben we in de gaten dat dit ons toch wel moet gaan lukken en nog voor de lunch staan de mandjes gelukzalig naast elkaar te glimmen in de hete zon. Het is voor het eerst in mijn leven, dat ik verzucht: "goh, wat is dat lekker, zo in de schaduw". Het is werkelijk een zomers warme dag.


Voor de lunch, die we "weer" buiten op het terras gebruiken, serveert Jan Pieter een te lekkere pasta, waar we met z'n allen als jonge honden op aanvallen. In de namiddag plukken we nog een uurtje olijven en laten Joep en Jan achter om zelf te vertrekken richting Volterra.

We slingeren over de Toscaanse heuvels met een geel, olijfgroen en lichtblauw kleurpallet. Mijn handen jeuken om even te stoppen en dit te schilderen. 

Volterra
We stoppen voor de oude stadspoort en dreutelen gezellig door het eeuwen oude heuvelstadje met imposante torens en gebouwen. Het Romeinse theater is imposant, de gangen en steegjes rommelig Italiaans en de kille avondlucht blijft vochtig hangen in de nauwe straatjes. We nippen een wijntje en espresso en shoppen er lustig op los. Ik koop een te mooie houten deegroller om ravioli te maken. Nog geen flauw idee hoe ik die moet gebruiken. Ik heb een vermoeden, maar of dat gaat lukken, of dat het een grote kliederpartij gaat worden, laat ik later nog wel weten. Dat behoort samen met het inmaken van de olijven tot de uitdagingen van december. We ontmoeten Joep, Jan en Pieter Jan in Volterra en duiken een restaurant binnen. Ik bestel als antipasto bospaddestoeltjes in aceto di Modena met kippenlever en polenta en als hoofdgerecht wildzwijn met zwarte olijven. Het is echt heerlijk, ik smul mijn bordje leeg. Maar toch verheug ik mij nu alweer op het lunchgerecht van morgen. Geef mij maar chefkok Jan Pieter, die wint het toch echt wel met dikke plussen (en dat komt niet door de fenomenale omgeving van Podere Cerale, fijn gezelschap en harde arbeid die rauwe bonen zoet doet smaken....


 


Deze heerlijke pasta maak je eigenlijk met de beroemde Toscaanse worstjes. Uiteraard kun je di zelf maken zoals de Salsicce Barese of de Venkel worstjes (zie mijn worst blog) maar je kunt ook goed een ander lekker worstjes van de slager gebruiken.


Recept
Pasta Norciana
Oorspronkelijk met de beroemde Toscaanse worstjes en dan vooral die je zelf gemaakt hebt!

En pond verse worst
1 wortel, fijngehakt
1 teentje knoflook
olijfolie
peper
1 lepel bechamel
Parmezaanse kaas
Gorganzola
Pasta naar keuze Penne of Rigatoni werk het beste
Truffle schaafsel als je het een twist wilt geven.

Zet de pasta op en kook deze beet gaar. Ondertussen:

Giet een beetje olijfolie in een steel pan en fruit het knoflookteentje goed bruin. Voeg de gehakte wortel toe en bak op matig vuur gedurende een minuut of twee. Voeg het worst vlees toe met de gemalen peper. Bak alles mooi bruin en rul het een beetje op.

Voeg nu de Bechamel en Parmezaanse kaas toe. Op het laatste de Gorgonzola.
Schep de pasta er bij en dien direct op.








PLUK RESULTAAT EINDE DAG
:
42 kratjes van plm. 24 kilo ieder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank je voor je reactie. We kijken er zo snel mogelijk naar.